– Det här är den i särklass högsta bokningsgraden, så här långt i förväg, någonsin i Nordbyggs historia. Det är en ökning med 15 procent jämfört med läget vid samma tidpunkt inför förra mässan. Många företag bokade plats innan sommaren och bokningarna har fortsatt att strömma in i början av hösten, berättar Peter Söderberg.
Trots vikande konjunktur och ett osäkert världsekonomiläge har redan 400 utställare bokat plats på mässan år 2014.
– Det är väldigt glädjande att företag och organisationer lägger så stor vikt vid att medverka i just det här forumet. För oss är det ett kvitto på att Nordbygg fortsätter att vara Nordens viktigaste mötesplats för bygg- och fastighetsbranschen och något som många företag prioriterar i sin marknadsbudget. Vi får även höra från många utställare att man planerar sin aktivitetskalender efter hur mässan ligger i tid. Produktnyheter och lanseringar läggs mer och mer i anslutning till mässan, säger Peter Söderberg.
Trycket på mässan är stort och det gäller att vara ute i god tid för att få plats. Inför 2012 års upplaga hade mässan ett halvår innan öppning en väntelista med företag som inte hade fått plats. Totalt beräknas Nordbygg 2014 fyllas med 900 utställare som bokar hela Stockholmsmässans utställningsyta på 36 500 kvadratmeter.
– Det känns som ett stort ansvar att leverera en bra mässa och att vi fortsätter att utveckla innehållet. Vi ser det som extra angeläget att jobba vidare med alla viktiga frågor kring samhällsbyggande och hållbarhet. Ambitionen är att Nordbygg ska bidra till att skapa direktdialog mellan kravställare och producenter, säger Peter Söderberg.
Som en del i den strategin arrangerar Nordbygg nu även mellanårsaktiviteter eftersom mässan går vart annat år. Den 12-13 mars 2013 hålls seminariedagarna Nordbygg Ecoforum i samarbete med Svensk Byggtjänst. Syftet med Nordbygg Ecoforum är att samla branschen i hållbarhetsfrågor och skapa ett forum för ett fördjupat kunskapsutbyte och nätverkande.