Den 6-7 maj avgjordes Svenska Mästerskapet för unga företagare på Stockholmsmässan. Närmare 750 gymnasieelever från hela Sverige ställde ut totalt 200 olika affärsidéer och produkter.
Svin UF från Västerås var ett av de företag som gick till final – tack vare en gris! Deras lekfulla, färgglada och glädjespridande betonghinder som livar upp vardagen fick både jury och besökare att dra på smilbanden.
– Vi vill göra den grå betongdjungeln lite färggladare, säger Jesper Lamberg, som tillsammans med sina kamrater från ABB Industrigymnasium i Västerås utvecklat, tillverkar och marknadsför produkten.
Betongsvinet är ett roligare alternativ till den traditionella betongsuggan, eller gråsuggan som den också kallas i folkmun. Det som skiljer är designen. Grisen kan man få målad eller utrustad med reflexer.
Användbarhet och säkerhet har man däremot inte tummat på. Svinet fungerar på bygget, i trafiken och på offentliga platser som lekparker och torg eller när samfälligheter och bostadsrättsföreningar vill spärra av för biltrafik. Betongsvinet följer grundmåtten, väger 300 kilo och är anpassad både för gaffeltruckar och trafikskyltar.
Fabriken har grabbarna i en lada utanför Skultuna.
– Vi tillverkar grisarna själva. Eftersom vi går en teknisk utbildning är det roligt att få prova att jobba praktiskt istället för teoretiskt. Vi vill jobba i grupp och ha roligt, säger Jesper Lamberg.
Bara att få fram själva formen på grisen tog tre månader av praktiskt arbete.
– Vi använde frigolit som vi formade med hjälp av en fogsvans och mattkniv. Frigolitgrisen delades sedan i två delar. Vi fick skydda frigoliten med packtejp innan vi la på glasfiber och fick fram en gjutform. Vi har lärt oss jättemycket om olika material, berättar Joakim Eriksson.
Hur många har ni sålt?
– Vi har precis sålt två grisar till Stockholmsmässan och vi har ett 15-tal förfrågningar från andra kunder. I år räknar vi med att sälja cirka 40 stycken, säger Jesper Lamberg.
Vilka är era kunder?
– Främst bostadsrättsföreningar, fastighetsbolag som vill ha lite gladare betonghinder. Vår tanke är att grisarna ska vara unika och placeras på utvalda platser, kanske inte direkt vid vägarbeten, säger Joakim Eriksson.
Susanne Bengtsson
[email protected]