Nyheter

Veidekke specialiserar sin byggverksamhet

Anders Arfvén och Mats Nyström, affärsområdeschefer, och Jimmy Bengtsson, vd, leder Veidekkes offensiva satsning.

Veidekke satsar offensivt och delar upp byggverksamheten i två affärsområden – kommersiellt och bostadsbyggande.
– Vi tar ytterligare ett steg i utvecklingen av vår organisation, säger Jimmy Bengtsson, vd på Veidekke.

Veidekke Bostad har mer än tredubblat volymen under de tre senaste åren och ligger på drygt  2200 enheter i pågående produktion.

Nu väljer bolaget att ytterligare specialisera sin byggverksamhet för att öka produktiviteten och stötta utvecklingen av attraktiva koncept såväl inom kommersiellt- som bostadsbyggande.

– Det känns bra att kunna utveckla organisationen i en positiv miljö. Det här är en naturlig följd av den omorganisation vi gjorde 2014, säger Jimmy Bengtsson. Genom ökad specialisering stärker vi vårt fokus på hög produktivitet , utan att för den delen tumma på kvaliteten. 

Som ansvarig för det nya affärsområdet Bygg Bostäder har Veidekke rekryterat Mats Nyström, som närmast kommer från Skanska där han ingått i Sverigeledningen, och tidigare varit regionchef.

– Jag ser Veidekke som ett offensivt och samtidigt väldigt sunt och stabilt bolag med ett stort hjärta och med en unik företagskultur. Jag tror på företagets involverande filosofi och det ska bli spännande att få bidra till att utveckla bostadsaffären ytterligare tillsammans med medarbetarna och kunderna, säger Mats Nyström.     

– Dessutom ska det bli väldigt roligt att få jobba ihop med Jimmy igen. Vi pluggade ihop på KTH och jag har varit chef över honom på Skanska, berättar Mats som även tar med sig Hans Hellron, som blir utvecklingschef inom Bygg Bostäder.
 
De senaste tre åren har Veidekkes byggverksamhets letts av Anders Arfvén, som nu kommer att leda och vidareutveckla den renodlade kommersiella byggverksamheten inom Sverige. 

– Veidekkes byggverksamhet har vuxit kraftigt under de senaste åren. Jag ser fram emot att ytterligare specialisera och utveckla vår kommersiella affär, där vi ser en stor potential att utveckla vårt kunderbjudande och ta marknadsandelar framåt, säger Anders Arfvén. 

Veidekke i Sverige har under de senaste fyra åren gått från en omsättning på cirka 4 miljarder kronor till cirka 10 miljarder, och från 1000 till 1800 medarbetare.

– Företaget växer och omvärlden förändras. Då måste vi anpassa vår organisation. Kurvorna pekar uppåt, men vi är inte nöjda. Det finns potential att utvecklas mer, säger Jimmy Bengtsson, och fortsätter:

– Men det viktigaste är inte att bli störst.  Vi ska bli bäst på vårt unika sätt.