Statens vegvesen i Norge planerar en fem kilometer lång flytbro eller en rörbro över Bjørnafjorden. Det blir den längsta i sitt slag i världen.
COWI leder en av de tre arbetsgrupper som projekterar bron.
Den drygt fem kilometer breda Bjørnafjorden ska förses med en bro.
– På grund av djup på upp till 550 meter och en total längd på runt 5 kilometer är det omöjligt att bygga en konventionell bro. Flytbroar och nedsänkta rörbroar är de enda alternativen när man vill bygga en väg över en sådan bred fjord, förklarar projektledaren Erik Sundet på COWI i Norge, i ett pressmeddelande.
Över bron ska det gå en fyrfilig motorväg, och den är en del av jätteprojektet att skapa en färjefri kustväg mellan Kristiansand och Trondheim (E39).
I arbetsgruppen som planerar bron ingår utöver COWI även Aas-Jakobsen och Johs Holt samt underentreprenörerna Global Maritime, L2 Arkitekter, NGI, Teknisk Data och Skanska.
Arbetsgruppen undersöker två olika koncept för flytbron. Det ena är en rak bro över fjorden vid korsningen med en farled under ett höjt brospann i mitten. Det andra är en välvd bro som kan höjas som ett hinkhandtag. Den första lösningen skulle förankras ner till havsbotten för att ge stabilitet i sidled, medan den andra endast skulle förankras vid ändarna.
COWI kommer att genomföra en rad tekniska analyser som kräver expertis inom områdena marin verksamhet, hydrodynamik, vinddynamik, ingenjörskonst, riskanalys och reaktion vid kollision med båtar. För att kunna hantera den tekniska utmaningen har man bildat ett internationellt team med experter från Danmark, USA och Kanada tillsammans med norska ingenjörer.
År 2014 rankades COWI som världens största broingenjör. Utnämningen gjordes av ENR Yearly Sourcebooks-listan, och rankningen baseras på globa omsättning.